werkstuk



Stappenplan werkstuk maken


Stap 1; het kiezen van een onderwerp voor je werkstuk
Het starten van een werkstuk maken doe je door een onderwerp te kiezen dat je interesseert. Hiervoor kun je kijken op het internet, in het documentatiecentrum of in de bibliotheek.

·         Pas er voor op dat je niet een te breed onderwerp kiest.
·         Het is vaak beter om je toe te spitsen op één aspect.


Stap 2; informatie verzamelen
Zoek die informatie op:
·         internet,
·         documentiecentrum
·         bieb
·         museum, dierentuin, bedrijf, reisbureau etc.
·         interview mensen in je omgeving die van een onderwerp afweten.  


Stap 3 van het werkstuk maken is; plaatjes en illustraties verzamelen
·         Begin op tijd met het verzamelen van illustraties.
·         De plaatjes moeten wel passen bij de tekst van je werkstuk.
·         Je kunt plaatjes vinden op het internet, in tijdschriften en reisgidsen.



Voordat je gaat schrijven
·         Lees de gevonden informatie goed door en maak een lijstje met deelonderwerpen die je wilt maken en zet ze in de goede volgorde.
·         Bedenk wat de inhoud van die deelonderwerpen moet worden
·         Bij een werkstuk maken hoort ook het schrijven van een inleiding. Daarin vertel je kort de volgende punten: Waarom je voor het onderwerp hebt gekozen. Over welke deelonderwerpen je iets gaat vertellen. Wat je er zelf van denkt te leren.
·         Als je het werkstuk klaar hebt, hoort er ook een slot bij. Hierin mag geen nieuwe informatie staan. Een slot sluit altijd aan bij de inleiding. Ook kun je vertellen hoe het werkstuk maken is gegaan en of je er iets van geleerd hebt.
·         Verzin een goede titel. De titel moet bij het hele werkstuk passen!



Tot slot
·         Controleer of je werkstuk uit deze onderdelen bestaat: Titelblad: daarop moeten staan de titel (onderwerp) en onderaan je naam, de klas en de datum. Eventueel kan je het blad verfraaien met een mooi plaatje of afbeelding.
·         Inhoudsopgave
·         Inleiding
·         De hoofdstukken
·         Het slot

De bronnenlijst
Deze geeft een overzicht van de gebruikte informatiebronnen.
·         Orden je informatiebronnen in deze lijst alfabetisch op de achternaam van de schrijvers.
·         Of pagina’s van het internet. ( geen zoekpagina’s opschrijven!).
Als deze onderdelen allemaal in je werkstuk staan, kun je het nog door iemand laten doorlezen en nakijken om even de puntjes op de I te zetten en kun je het vervolgens inleveren bij je leerkracht. Heel veel succes!



Opdrachtkaart Dagboek grote ontdekkingsreizigers



De grote ontdekkingsreizerigers: kruip in de huid van ……


·         Ieder schrijft zijn eigen dagboek
·         Inhoud is op waarheid.
·         Eigen woorden
·         Je mag samenwerken, maar ieder schrijft zijn eigen dagboek. Samenwerken gaat alleen over verzamelen van informatie
·         Geen plaatjes, wel tekeningen
·         Typen of schrijven
·         Kijk op meerdere sites
·         Schrijf je bronnen op
·         Minimaal 10 verhalen

Groepjes:

Christoffel Columbus:
Leon, Marijn, Jaimy, Rens,
Quint, Sybren, Jacco, Harmen



Magelhaen



Marco Polo:
Eva, Jolijn, Romee,
Dyonne. Britt, Diede, Jinte



 Willem Barentz: Florijn, Anna, Fenna, Jaylisa, Lonneke



Cornelis Houtman



Vasco da Gama


Cortez


Erik de Rode: Nils, Yorick, Floor, Vere, Mare, Simon G


Bartolomeus Dias (of je schrijft Diaz): Simon J



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.